Handout

What Did I Do Today
今日したこと


授業活用例:

赤字の箇所を日本語に直しなさい。

--------------------------------------------------------------------

What Did I Do Today

Today I left some dishes dirty,
The bed got made around 3:30.
The diapers soaked a little longer,
The odor grew a little stronger.

The crumbs I spilled the day before
Are staring at me from the floor.
The fingerprints there on the wall
Will likely be there still next fall.
The dirty streaks on those window panes
Will still be there next time it rains.
Shame on you, you sit and say,
Just what did you do today?

I held a baby till she slept
I held a toddler while he wept.
I played a game of hide and seek,
I squeezed a toy so it would squeak.
I pulled a wagon, sang a song,
Taught a child right from wrong.
What did I do this whole day through?
Not much that shows, I guess that's true.

Unless you think that what I've done,
Might be important to someone
With deep green eyes and soft brown hair,
If that is true....I've done my share.

〜 author unknown 〜

『今日したこと』

お皿洗いを残しちゃった
3:30にやっと寝る用意
浸けていたおむつは
だんだんくさくなってきたわ

きのうこぼした食べかすが
床の上からわたしを見ているね
壁いっぱいの指のあと
秋まできっとこのままね
窓枠につもったホコリは
雨が流してくれるかしら
「だらしない人 一日何をしていたの」
そう言われるでしょうね

わたしはこの子が眠るまでだっこしていた
もう一人も泣き止むまでだっこしてかくれんぼをして
それからおもちゃをきゅっと鳴らした
おもちゃの車をカタカタ引いて
いっしょに歌って して良いことと悪いことを教えた
ほんとにいったい一日何をしていたのかな
たいしたことはしなかったね たぶん

でもこう考えればいいんじゃない
今日一日 わたしは
緑色の目をした ふわふわの髪の天使のために
すごく大切なことをしていたんだって
とすれば わたしはちゃーんとやったわけだ

--------------------------------------------------------------------


Handout